Labels

vrijdag 17 mei 2013

Utvärdering HKK


fajitas med guacamole  2 personer 

1 paket tortillas
1 burk hot tacosauce
1 röd paprika 
1 gul paprika
1 stor gul lök
300g kycklingfilé 
1 vitlök
1 avocado
1 burk cremefraiche 
1 lime 


Jag har valt att laga den här maten för en som inte sportar så mycket.

Planering: Jag börjar med att kärna ur och sedan gröpa avocadon och lägger i en skål. Sedan så tar jag 1 msk creme fraiche och lägger i skålen. Jag pressar en lime och häller i 2 tsk av saften. Jag pressar sedan 2 vitlöksklyfta och lägger i skålen. Sedan så finhackar jag 2 tsk gul lök. Jag använder en stavmix och får allt till en slät kräm.

Jag strimlar kycklingen och grönsakerna. Sedan så bryner jag kycklingen i ett stekjärn i olja. Jag fräser grönsakerna i olja i en gryta. Jag skalar och sedan pressar jag grönsakerna över grönsakerna. Jag tillsätter sedan 1/2 dl hot taco sauce i kycklingen och 1/2 dl i grönsakerna. Jag låter sedan de stå i någon minut så de får smak. Sedan så häller jag kycklingen i grytan där jag har fräst grönsakerna. Sedan låter jag det puttra i några minuter. 

Serveras med tortilla, guacamole, creme fraiche och tacosauce.



Miljö: Paprikan är inte så miljövänlig eftersom den är transporterad långa vägar och oftast är odlad i uppvärmda växthus. Kyckling är väldigt mycket bättre nötkött eftersom nötkött släpper ut väldigt mycket koldioxid.. Gul lök är nästan alltid säsong men man borde kolla var den kommer ifrån under april, maj och juni eftersom  förra årets gula lök börjar bli dålig men det finns fortfarande svenska gul lök även då. Mellan april och oktober så finns det ekologisk avocado från medelhavet men om man köper den någon annan tid är den fraktad från andra världsdelar.

Hälsa: Det finns mycket C-vitamin i paprika, det finns inte så mycket vitaminer eller liknande i lök. Det finns väldigt mycket protein i kyckling som man behöver för att t.ex bygga muskler. Det finns inte så mycket kolhydrater i fajitas så man orkar inte hålla igång lika länge som om man skulle ätit mer kolhydrater. Avocado innehåller 15-30% omättade fetter, mycket fiber och högt energiinnehåll.

Ekonomi: färsk kycklingfilé är väldigt dyrt och det är inte heller så billigt med fryst kycklingfilé. Resten är inte speciellt dyrt men man kanske inte borde äta fajitas så ofta på grund av kostnaden. Avocado är också rätt så dyrt men man behöver inte ha guacamole varje gång om man inte vill.

Matcrikeln: Det finns paprika i den från delen grönsaker. Det finns ingen potatis eller rotfrukter i fajitas. Tortillas ingår i delen med bröd, mjöl och gryn. Jag steker kycklingen och grönsakerna i olja men annars ingår den inte. Man äter creme fraiche så det ingår i mjölk och ost och andra mejeri produkter. Kycklingen finns i kött och ägg. Jag har inte med frukt och bär i min rätt. 

Tallriks modellen:

Det finns mycket paprika och lök i fajitasen ungefär lite mer än häften skulle jag tro. Det finns också lite mer än man rekommenderar men det behövs om man tränar mycket. Det är väldigt lite kolhydrater så man orkar inte så mycket, man borde ha lite extra bröd eller liknande bredvid för att få i sig mera kolhydrater.

Kostrådet:
Jag steker maten i olja i stället för margarin. Jag har valt en rätt med väldigt mycket grönsaker. 


Kycklingfilé 300g 50 kr
tortillas 15 kr
tacosauce hot 20 kr
Paprika 30 kr
lök 2 kr
avocado 30 kr
creme fraiche 15 kr
lime 5 kr 
totalt: 137 kr

Min måltid gick bra eftersom jag följde min planering och försökte diska så mycket som möjligt varje gång jag inte hade något att göra. Nästa gång så borde jag göra min guacamole sist istället för att börja med den. Det tog lite längre tid än planerat eftersom jag glömde att ta av barnspärren i början. Det doftade väldigt bra och smakade gott och jag är väldigt nöjd med mitt arbete eftersom allt nästan gick som jag hade planerat.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten