Labels

donderdag 8 maart 2012

Kokande vatten med nanjot

Mtrl: 100 ml mätcylinder, trefot, trådnät, brännare, H2O, bägare, termometer.
utförande: Man mätte upp 200 ml H2O med mätcylindern och hällde det i bägaren, sedan så satte man vattnet över brännaren och mätte med en termometer och skrev upp hur mycket vattnet temperatur ökade på en minut tills den slutade att stiga på 3 minuter.
Resultat: Vattnet slutade att öka i temperatur efter 12 minuter och då var det 99 grader
slutsats: Vattnet slutade öka i temperatur efter 99 grader för att 
Felkälla: Brännaren var inte exakt under mitten
Slutsats: Vattnet slutades att värmas vid 99 grader därför att när det ångar försvinner energi tror jag, och vattnet rör sig så snabbt när det är varmt så det tar också energi
pastedGraphic.pdf

donderdag 1 maart 2012

PMI om optik

Plus: Jag har lärt mig mycket om ögat och hur ljuset bryts, och om våglängderna, jag kunde inte speciellt mycket om ögat innan men nu kan jag det. Jag tyckte det gick bra på labb rapporten jag tror att det går rätt bra på provet. Jag lärde mig ovanligt mycket på labbarna.

Minus: Det var väldigt mycket läxor så man han knappt med i tempot, jag skulle pluggat lite mer i förväg istället. nästa gång ska jag

Intressant: Jag tyckte att det var intressant när vi jobbade hur ljuset bröts för det visste jag inte, jag tyckte det var intressanta labbar som man lärde sig mycket av.

dinsdag 28 februari 2012

No förbättringar till labbar

• Förbättra mina slutsatser
• Läsa igenom allt innan jag publicerar det
• Läsa andras labbar
• Få respons av andra
• Ta bilder på labben som jag kan ta med i raporten

So arbete

  

maandag 27 februari 2012

Vad ändrades på min labb

•Jag la till en bild  på en spegel
• så förbättrade jag min slutsats betydligt och så ändrade jag på mitt utförande

labrapport V 3 Konvex och konkav spegel

Syfte: Lära sig hur man kan använd speglar böjda på olika sätt i vardagen. T.ex glasögon backspeglar U-båtar mm.
Material: Konvex -spegel, Konkav-spegel, Optik-lampa, Lins, Skärm, Spalthållare, Optikbänk, Spänningskub, Bildskärm
Utförande: Man ställde upp spänningskuben och kopplade i en lampa så den kom igenom linsen  och riktade den mot konkava/konvexa spegeln och sedan såg man hur ljuset ändrade riktning och skapade en brännpunkt.
Resultat: när man såg ljus i den konvexa spegeln så fick man en brännpunkt men om man använde den konkava spegeln så spred man ut ljuset.

Slutsats:   Det sprids för att ljuset följer reflektionslagen så det måste studsa åt olika håll för spegeln är inte platt, man lärde sig hur brännpunkten kom dit, infallsvinkeln var lika stor som reflektionssvinklen mätt från normalen.

vrijdag 17 februari 2012

No-Säkerhetsregler

• Ytterkläder, väska tar man inte med till verkstaden.
• Om du har långt hår ska du sätta upp det när du labbar
• Använd förkläde och skyddsglasögon
• Man får inte äta eller dricka i i labbet
• Du måste lära dig använda ögon-dusch, brandfilt, och brandsläckare
• Gör efter anvisningarna
• Börja inte laborera för ens du vet vad du ska göra
• springa inte omkring, arbeta på din plats
• Torka upp om du spiller
• Diska efter dig när du använt något
• Sätt till baka saker när du använt dom
• Sortera avfall
• Om du inte följer reglerna kan man bli avstängd, tills man kan följa reglerna